Articles and
research papers in
International Conferences |
Report and/or thesis in Mathematics Education
|
Proceedings in National and
International Meetings |
Quelques
éléments d'histoire de l'analyse combinatoire, Mahdi Abdeljaouad,
Université de Tunis, Journées Nationales de lATSM, Decembre 2002,
Mahdia, Tunisie |
Influence de la donnée dun dessin dans lénoncé dun problème de
géométrie plane sur les processus de résolution adoptés par des élèves
de 1ère année de lenseignement secondaire tunisien,
Khalloufi Mouha FATEN
Université de Tunis, Institut Supérieur de lEducation et de la Formation Continue , MEMOIRE
Présenté pour lobtention du Diplôme dEtudes Approfondies en Didactique des Mathématiques
|
International group
CERME
is a conference organised by the European Society for Research in
Education, and is designed to foster a communicative spirit. It
deliberately and distinctively moves away from research presentations
by individuals towards collaborative group work. Its main feature is to
be a number of thematic groups whose members will work together in a
common research area.
Proceedings of meetings CERME:
http://ermeweb.free.fr |
SPAGNOLO F., Una prospettiva sulle ricerche riguardanti la didattica della statistica, Induzioni, 1998. |
LA GÉOMÉTRIE COMME OUTIL DE MODÉLISATION
Lilla KREMZAROVA
Mémoire de D.E.A., Environnements Informatiques dApprentissage Humain et Didactique
(Písomná časť dizertačnej skúky), 2002 |
International group
Mathematics Education into
the 21 Century Project |
SPAGNOLO F., La ricerca in didattica nel lavoro dell'aula, Convegno
nazionale organizzato dall'IRRSAE-Sicilia sul tema Ricerca e d
Autonomia, Palermo, Dicembre 1999. |
LA ENSEÑANZA DE LAS MATEMÁTICAS EN LA EDUCACIÓN DE PERSONAS ADULTAS
UN MODELO DIALÓGICO
Francisco Javier DIEZ PALOMAR
FACULTAD DE PEDAGOGÍA
UNIVERSIDAD DE BARCELONA
Programa de doctorado Didáctica de las Ciencias Experimentales y la Matemática
Bienio 1998-2000
|
International Group
Analyse Statistique Implicative
Implicative Statistic Analysis |
SPAGNOLO F., Storia e Ricerca in Didattica, 1998. |
Tesi Dottorato Università di Bratislava (Slovacchia)
Daniela GALANTE
|
International Group
CIEAEM
Commission
Internationale pour lÉtude et lAmélioration de lEnseignement des
Mathématiques International Commission for the Study and
Improvement of Mathematics Education |
SPAGNOLO F., A theoretical-experimental model for research of
epistemological obstacles, Cairo (Egitto) 14-18 Novembre 1999,
International Conference on Mathematics Education iinto the 21st Century |
"L'enseignement de l'analyse à la charnière lycée/ université - Savoirs, connaissances et conditions
relatives à la validation" (2000)
Isabelle BLOCH
Université Sciences et Technologies - Bordeaux I (2000-01-19)
Guy Brousseau (Dir.)
|
Convegno Internazionale su: Argomentare, Congetturare e Dimostrare
nella scuola di tutti: l'ipotesi di un curricolo dalla scuola
dellinfanzia alle scuole secondarie superiori
Piazza Armerina, 22.2.2003
Interventi di G. Brousseau, R. Gras, B. D'Amore, M. Fandiño Pinilla |
MAHDI AbdeljaouadProof in Arabian Algebra, , ISEDC, Tunis,
Tunisie |
Master di I Livello
Ambienti di apprendimento
per la Matematica: ruolo, strategie e competenze del Tutor per
le Discipline Matematiche nella formazione in servizio degli
insegnanti
Costruzione di un Webquest su una attività
di M@t.abel utilizzando le applicazioni del Web 2.0 di Google
Antonino CASTO e Natalina
VISALLI |
Convegno AICM-GRIM - Piazza Armerina (EN) 16-19 Settembre 2004
"Quali Prospettive per la Matematica e la sua Didattica"
Programma
(Le Conferenze in rete)
Programma delle Comunicazioni
(Gli atti del convegno in rete)
|
BROUSSEAU
G.,N.,
Rationnels et Décimaux dans la scolarité obbligatorie, Lécole Jules Michelet de
TALANCE |
Materiali pubblicati dall'AIRDM per i Seminari Nazionali di Ricerca in Didattica della Matematica "Giovanni Prodi"
|
International group
Conference of five cities: Nicosia, Rhodes, Bologna, Palermo,
Locarno
Editor
Athanasios GAGATSIS
University of Ciprus, 2008 |
D'EREDITA' G.,
Nuovi stili cognitivi per il terzo millennio : Analisi di un
caso di Freestyle negli scacchi, Chess and Applied Science,
XXVI, 2009
|
|
International group
CHYPRE ET FRANCE RECHERCHE EN DIDACTIQUE DES MATHÉMATIQUES
CYPRUS AND FRANCE RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION
Éditeurs
A. Gagatsis, A. Kuzniak, E. Deliyianni, L. Vivier,
Lefkosia, 2009
|
Documentazione inerente alla ricerca - azione on line per
introdurre i FRATTALI nell'insegnamento - apprendimento della
matematica
Ricerca-azione promossa dall'OPPI nell'a.s. 2004/2005 e
coordinata da Adalberto Codetta Raiteri |
SPAGNOLO F., La ricerca in didattica, Sito internet della
Treccani, ITER, Dialogare, 1999. |
DI LEONARDO M.V., MARINO T., SPAGNOLO F., The "0", is it an
obstacle?, Amman (Giordania), 18-23 Novembre 2000, International
Conference on Mathematics Education into the 21st Century. |
SPAGNOLO F., Semiotic and hermeneutic can help us to interpret
teaching/learning?, Palm Cove (Cairns, Australia), 20-24 August
2001, International Conference on Mathematics Education into the
21st Century. |
SPAGNOLO F., History and Ethno-Mathematics in the Interpretation
of the process of learning/teaching, 13 ICMI Comparative Study
Conference, University of Hong Kong, 20-25 October 2002. |
SPAGNOLO F., The role of history of Mathematics in Research in
Mathematics Education, Amman (Giordania), 18-23 Novembre 2000,
International Conference on Mathematics Education into the 21st
Century. |
SPAGNOLO F., Scholastic leakage in professional schools at
Bagheria (Palermo) Pupils aged 13-15, Cairo (Egitto)
14-18 Novembre 1999, International Conference on Mathematics
Education into the 21st Century. |
SPAGNOLO F., Le competenze di lunga durata e i saperi
irrinunciabili nel primo anno della scuola secondaria superiore,
Convegno Regionale CIDI, Palermo Febbraio 2000. |
Books: News and presentation |
Newsletters, on-line reviews |
Insegnare le Matematiche nella scuola secondaria
Filippo Spagnolo
Ed. La Nuova Itala, 1998 |
African
Mathematical Union
Commision on the History of Mathematics in Africa
AMUCHMA
www.math.buffalo.edu/mad/AMU/amuchma_online.html |
Association Tunisienne des Sciences Mathématiques
43, rue de la Liberté, 2019 Le Bardo, TUNISIE
Sharh al-Urjûza al-yâsiminya, de Ibn al-Hâ'im
Texte établi et commenté par
Mahdi Abdeljaouad
Publication de l'Association Tunisienne des Sciences
Mathématiques, Tunis 2003.
Public price: 20 dollars (plus shipping costs), 428 pages. |
Journal of the Korea Society of Mathematical Education Series D:
RESEARCH IN MATHEMATICAL EDUCATION (RME)
The journal RME is an international journal, which provides
a forum for the publication of
research on the teaching and learning of mathematics at all
levels (from preschool to adult-education).
All papers published in RME are available online in
full-text.
http://www.mathnet.or.kr/API/?MIval=db_jour_coden&coden=JKORM2
RME is reviewed/indexed in Zentralblatt für Didaktik der
Mathematik (ZDM) and
MATHDI (the electronic version of ZDM).
http://www.emis.de/MATH/DI/en/quick.html
|
Régis Gras, Einoshin Suzuki, Fabrice Guillet, Filippo Spagnolo (Eds.)
Statistical Implicative Analysis, Theory and Applications,
Springer, 2007
|
|
Mario Rosario Avellino,
Il Teorema famoso di Pitagora. Alla
ricerca di
curiosità tra passato e presente.
Fratelli Ferraro editori, 2009.
Recensito da Aldo Scimone |
|
Mario Rosario Avellino,
Pi greco, una storia infinita. Geometria e
numeri, fascino e mistero dell'umano ingegno.
Micromedia, 2012.
Recensito da Aldo Scimone |
|