ARTICLES AND PROCEEDINGS OF NATIONAL AND INTERNATIONAL CONFERENCES,

REPORT,  THESIS, BOOKS AND ON-LINE REVIEWS

 

Articles and research papers in

International Conferences

Report and/or thesis in Mathematics Education

Proceedings in National and

International Meetings

 Quelques éléments d'histoire de l'analyse combinatoire, Mahdi Abdeljaouad, Université de Tunis, Journées Nationales de l’ATSM, Decembre 2002, Mahdia, Tunisie

Influence de la donnée d’un dessin dans l’énoncé d’un problème de géométrie plane sur les processus de résolution adoptés par des élèves de 1ère année de l’enseignement secondaire tunisien,

 

 Khalloufi Mouha FATEN

Université de Tunis, Institut Supérieur de l’Education et de la Formation Continue , MEMOIRE

Présenté pour l’obtention du Diplôme d’Etudes Approfondies en Didactique des Mathématiques

 

 

International group

CERME is a conference organised by the European Society for Research in Education, and is designed to foster a communicative spirit. It deliberately and distinctively moves away from research presentations by individuals towards collaborative group work. Its main feature is to be a number of thematic groups whose members will work together in a common research area.

 

Proceedings of meetings CERME:
http://ermeweb.free.fr

SPAGNOLO F., Una prospettiva sulle ricerche riguardanti la didattica della statistica, Induzioni, 1998.

LA GÉOMÉTRIE COMME OUTIL DE MODÉLISATION

 

Lilla KREMZAROVA

Mémoire de D.E.A.,  Environnements Informatiques d’Apprentissage Humain et Didactique

(Písomná časť dizertačnej skúšky), 2002

International group

Mathematics Education into

the 21 Century Project

SPAGNOLO F., La ricerca in didattica nel lavoro dell'aula, Convegno nazionale organizzato dall'IRRSAE-Sicilia sul tema Ricerca e d Autonomia, Palermo, Dicembre 1999.

LA ENSEÑANZA DE LAS MATEMÁTICAS EN LA EDUCACIÓN DE PERSONAS ADULTAS

UN MODELO DIALÓGICO

 

Francisco Javier DIEZ PALOMAR

FACULTAD DE PEDAGOGÍA

UNIVERSIDAD DE BARCELONA

Programa de doctorado Didáctica de las Ciencias Experimentales y la Matemática

Bienio 1998-2000

International Group

 Analyse Statistique Implicative

 Implicative Statistic Analysis

SPAGNOLO F., Storia e Ricerca in Didattica, 1998.

Tesi Dottorato Università di Bratislava (Slovacchia)

 

Daniela GALANTE

International Group

CIEAEM

Commission Internationale pour l’Étude et l’Amélioration de l’Enseignement des Mathématiques International Commission for the Study and Improvement  of Mathematics Education

SPAGNOLO F., A theoretical-experimental model for research of epistemological obstacles, Cairo (Egitto) 14-18 Novembre 1999, International Conference on Mathematics Education iinto the 21st Century

"L'enseignement de l'analyse à la charnière lycée/ université - Savoirs, connaissances et conditions
relatives à la validation" (2000)

 

Isabelle BLOCH

Université Sciences et Technologies - Bordeaux I (2000-01-19)

 Guy Brousseau (Dir.)

Convegno Internazionale su: Argomentare, Congetturare e Dimostrare nella scuola di tutti: l'ipotesi di un curricolo dalla scuola dell’infanzia alle scuole secondarie superiori

Piazza Armerina, 22.2.2003

 Interventi di G. Brousseau, R. Gras, B. D'Amore, M. Fandiño Pinilla

MAHDI AbdeljaouadProof in Arabian Algebra, , ISEDC, Tunis, Tunisie

Master di I Livello

Ambienti di apprendimento per la Matematica: ruolo, strategie e competenze del Tutor per le Discipline Matematiche nella formazione in servizio degli insegnanti

 

Costruzione di un Webquest su una attività di M@t.abel utilizzando le applicazioni del Web 2.0 di Google

 

Antonino CASTO e Natalina VISALLI

Convegno AICM-GRIM - Piazza Armerina (EN) 16-19 Settembre 2004

"Quali Prospettive per la Matematica e la sua Didattica"

Programma

(Le Conferenze in rete)

Programma delle Comunicazioni

(Gli atti del convegno in rete)

BROUSSEAU G.,N., Rationnels et Décimaux dans la scolarité obbligatorie, L’école Jules Michelet de TALANCE

 

Materiali pubblicati dall'AIRDM per i Seminari Nazionali di Ricerca in Didattica della Matematica "Giovanni Prodi"

International group

Conference of five cities: Nicosia, Rhodes, Bologna, Palermo, Locarno

Editor

Athanasios GAGATSIS

University of Ciprus, 2008

D'EREDITA' G., Nuovi stili cognitivi per il terzo millennio : Analisi di un caso di Freestyle negli scacchi, Chess and Applied Science, XXVI, 2009

 

International group

CHYPRE ET FRANCE RECHERCHE EN DIDACTIQUE DES MATHÉMATIQUES          CYPRUS AND FRANCE RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION

Éditeurs

A. Gagatsis, A. Kuzniak, E. Deliyianni, L. Vivier, Lefkosia, 2009

Documentazione inerente alla ricerca - azione on line per introdurre i FRATTALI nell'insegnamento - apprendimento della matematica
Ricerca-azione promossa dall'OPPI nell'a.s. 2004/2005 e coordinata da Adalberto Codetta Raiteri

SPAGNOLO F., La ricerca in didattica, Sito internet della Treccani, ITER, Dialogare, 1999.

DI LEONARDO M.V., MARINO T., SPAGNOLO F., The "0", is it an obstacle?, Amman (Giordania), 18-23 Novembre 2000, International Conference on Mathematics Education into the 21st Century.

SPAGNOLO F., Semiotic and hermeneutic can help us to interpret teaching/learning?, Palm Cove (Cairns, Australia), 20-24 August 2001, International Conference on Mathematics Education into the 21st Century.

SPAGNOLO F., History and Ethno-Mathematics in the Interpretation of the process of learning/teaching, 13 ICMI Comparative Study Conference, University of Hong Kong, 20-25 October 2002.

SPAGNOLO F., The role of history of Mathematics in Research in Mathematics Education, Amman (Giordania), 18-23 Novembre 2000, International Conference on Mathematics Education into the 21st Century.

SPAGNOLO F., Scholastic leakage in professional schools at Bagheria (Palermo) Pupils aged 13-15,   Cairo (Egitto) 14-18 Novembre 1999, International Conference on Mathematics Education into the 21st Century.

SPAGNOLO F., Le competenze di lunga durata e i saperi irrinunciabili nel primo anno della scuola secondaria superiore, Convegno Regionale CIDI, Palermo Febbraio 2000.

Books: News and presentation

Newsletters, on-line reviews

Insegnare le Matematiche nella scuola secondaria

Filippo Spagnolo

Ed. La Nuova Itala, 1998

African Mathematical Union

Commision on the History of Mathematics in Africa

AMUCHMA

www.math.buffalo.edu/mad/AMU/amuchma_online.html

Association Tunisienne des Sciences Mathématiques

43, rue de la Liberté, 2019 Le Bardo, TUNISIE

Sharh al-Urjûza al-yâsiminya, de Ibn al-Hâ'im

Texte établi et commenté par

Mahdi Abdeljaouad

Publication de l'Association Tunisienne des Sciences Mathématiques, Tunis 2003.

Public price: 20 dollars (plus shipping costs), 428 pages.

Journal of the Korea Society of Mathematical Education Series D:

RESEARCH IN MATHEMATICAL EDUCATION (RME)

 

The journal RME is an international journal, which provides a forum for the publication of

research on the teaching and learning of mathematics at all levels (from preschool to adult-education).

All papers published in RME are available online in full-text.

 http://www.mathnet.or.kr/API/?MIval=db_jour_coden&coden=JKORM2

 

RME is reviewed/indexed in Zentralblatt für Didaktik der Mathematik (ZDM) and

MATHDI (the electronic version of ZDM).

http://www.emis.de/MATH/DI/en/quick.html

Régis Gras, Einoshin Suzuki, Fabrice Guillet, Filippo Spagnolo (Eds.)

Statistical Implicative Analysis, Theory and Applications, Springer, 2007

 

Mario Rosario Avellino, Il Teorema famoso di Pitagora. Alla ricerca di … curiosità tra passato e presente. Fratelli Ferraro editori, 2009.

Recensito da Aldo Scimone

 

Mario Rosario Avellino, Pi greco, una storia infinita. Geometria e numeri, fascino e mistero dell'umano ingegno. Micromedia, 2012.

Recensito da Aldo Scimone

 

 

Gruppo di Ricerca sull'Insegnamento/Apprendimento delle Matematiche  

Coordinatore Dott. Benedetto Di Paola

Università degli studi di Palermo
Dipartimento di Matematica e Informatica
Via Archirafi, 34 - 90123 PALERMO
Tel. 0039 (Italy) - (091)23891053 - Fax (091) 6040311
benedetto.dipaolaunipa.it

logoUnipa.gif