East and West: teaching and learning in a multicultural prospective

Reasoning schemes comparation in Chinese and

European cultures: an antropological perspective

 

 

 

 

 

PROJECT DESCRIPTION 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

Interesting aspects of the research theme:

 

 

 

 

 

Algebraic and Geometrical thought in Chinese and European cultures: written Chinese language as semiotic mediator for learning/teaching approaches to mathematics

 

TIMSS e PISA, comparison of resolution processes:

China-Europe

 

Analyses of possible differences and analogies in argumentation, conjecture and demonstration phases

Sstatistic/probabilistic thought in Chinese and European cultures

 

Argumentative schemes and logical-linguistic paradoxes in Chinese and European cultures

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Material

 

BOOK

 

Educazione e scuola in Cina

di Miantao Sun

http://www.erickson.it/erickson/product.do?id=2413 

 

European and Chinese cognitive styles and their impact on teaching mathematics

Springer, Studies in Computational Intelligence

di Filippo Spagnolo e Benedetto Di Paola

Public talk to introduce the book,

University of Palermo
 

 

SCIENTIFIC

ARTICLES and CONFERENCES

 

Spagnolo F., Philosophy of Mathematics Education among east and west, Philosophy of Mathematics Education Journal, ISSN 1465-2978, n. 23, October 2008. http://people.exeter.ac.uk/PErnest/pome23/index.htm

 

Spagnolo F. & Di Paola B. (2009), I sistemi indeterminati nei "Nove Capitoli" di Liu Hui. Il ruolo del "contesto" per determinare l'"algoritmo fondamentale" come strumento argomentativo. Quaderni di Ricerca in Didattica (Sezione Matematica), n.19, ISSN 1592-4424, pp. 101-171. quaderno19.htm  

 

Spagnolo F.& G. D’Eredità, Le diversità culturali nelle concezioni di Strategia e Tattica tra Oriente ed Occidente osservate attraverso gli  scacchi ed il wei-ch’i e le connessioni con la  Didattica. Quaderni di Ricerca in Didattica (Sezione Matematica), n.19, ISSN 1592-4424, pp. 263-283) quaderno19.htm

 

Di Paola B., Spagnolo F., 2009, Argumentation and Proving in Multicultural Classes: A didactical experience with Chinese and Italian students, Journal of Mathematics Education, East and West, Teaching and Learning Theory and Practice, December 2009, Vol. 2, No. 1, pp.1-14. Annually in hard copy (ISSN 1945-7502) and online (ISSN 1945-7 448).

 

Spagnolo F., Di Paola B.,  Indeterminate systems in the “Nine Chapters” by Liu Hui. The role of “context” for determining the “fundamental algorithm” as an argumentative tool, Journal of Mathematics Education, Accepted, (ISSN 1945-7502).

 

Spagnolo F., Schemi di ragionamento e paradossi logico-linguistici nelle culture europea e cinese: differenze culturali in ambienti scolastici e non. Conferenza CTC, Palermo.

 

Maria G. Bartolini Bussi, Valori, tradizioni, modelli culturali:  tracce nei curricoli di matematica

prima parte

Pubblicato su Pedagogia più Didattica,

volume 2, numero 2 (aprile 2009).

 

Maria G. Bartolini Bussi, Valori, tradizioni, modelli culturali:  tracce nei curricoli di matematica

seconda parte

Pubblicato su Pedagogia più Didattica,

volume 2, numero 3 (ottobre 2009)

 

Maria G. Bartolini Bussi, Perché i bambini cinesi sono più bravi in matematica? Alla ricerca di una risposta nei loro libri di testo di 1° e 2° elementare

Pubblicato su Conferenze e seminari 2007-2008 (Associazione Subalpina Mathesis), pag. 335-347.

 

Maria G. Bartolini Bussi, Una metodologia didattica della scuola cinese: i problemi con variazione

Pubblicato su L'insegnamento della matematica e delle Scienze Integrate (2009),

vol. 32, pp. 545-564.

 

Benedetto Di Paola, Processi cognitivi e soluzioni dei problemi: studenti italiani e studenti cinesi.

Comunicazione al convegno Un nuovo “Milione”, Insegnamento-apprendimento della Matematica tra Oriente ed Occidente,

Auditorium Istituto “Bodoni”, 22 Maggio, Parma

 

Conference: September 2010, Palermo, Department of Mathematics and Informatics

Prof. Tu Rongbao (Nanjing Normal University):

Characteristics of Mathematics Education in China (.ppt English version) (.ppt Italian version)

 

Convegno “Psicologia e scuola”, Giornata di studio sulle difficoltà di apprendimento, Palermo, Albergo delle Povere, 2 ottobre 2010.

Di Paola B., Spagnolo F., Stili cognitivi nell’apprendimento/ insegnamento delle matematiche nella cultura cinese ed europea

 

Mariolina Bartolini Bussi, Una classe cinese a Pechino, Diario di Viaggio Febbraio 2011

 

 

Other Interesting scientific articles could be found on:

 Quaderni di Ricerca in Didattica (QRDM)

and on

Journal of Mathematics Education (JME)

 

 

PhD Thesis

 

Pensiero aritmetico e pensiero algebrico in ambienti multiculturali: il caso cinese

Aritmetical and Algebraic thought in multicultural setting: the chinese case

Benedetto Di Paola, University of Palermo

 

 

 
Related Web Links

ASIA FOR EDUCATORS

http://afe.easia.columbia.edu/  

NATIONAL COUNCIL OF TEACHER OF MATHEMATICS

http://www.nctm.org/

AMERICAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION

http://aera.net/Default.aspx?id=5348

TUTTOCINA

http://www.tuttocina.it/

 
 
National and International project

 

International Project “Classroom Teaching for All Students Research Working Group

  Partner: China – Beijing Normal University, Tianjing Normal University, Nanjing Normal University, East China Normal University, Hang Zhou Normal University, US–California State University, Long Beach, National University in California, Louisiana University, Grand Valley State University, Montclair  University, Indiana University,  Italy–University of Palermo, Korea – Seoul National University, Malaysia–University of Malaysia

The 13th International Conference on Mathematics Education in China
(ICMEC-2010)
Classroom Teaching for All Students
Research Working Group
Hangzhou Zhejiang China 2010

Guarda il video

------------------------------------------------------

European and Chinese cognitive styles and their impact on teaching/learning mathematics
Hangzhou Zhejiang China 2010

Guarda il video

------------------------------------------------------

 

National Project

Università di Modena e Reggio Emilia

Prof.ssa Maria Bartolini Bussi.

Il mio compagno? Ha dei numeri.

I bambini cinesi sono imbattibili con i numeri.

Per la classe sono una locomotiva.

http://www.mat.uniroma3.it/users/gasca/Avvenire_Popotus%2021-11-09.pdf

------------------------------------------------------

IV Seminario Nazionale di Educazione Interculturale - Resoconti e materiali

Per un curricolo interculturale: quali matematiche, scienze, letterature e immagini?

Senigallia, 3-5 Settembre 2010

Video brevi estratti degli interventi Proff. Rongbao Tu; Antonio Brusa; Franco Favilli; Filippo Spagnolo.

Guarda il video

 

V SEMINARIO NAZI0NALE DI EDUCAZIONE INTERCULTURALE

SCELTE EDUCATIVE E INNOVAZIONE NEI CURRICOLI SCOLASTICI DEL CITTADINO GLOCALE

SENIGALLIA, Rotonda a Mare 5-6-7 Settembre 2011

Intervento Di Paola B. (2011), Processi cognitivi e soluzioni di problemi matematici con studenti italiani e cinesi

------------------------------------------------------

Shanghai and Hong Kong: Two Distinct Examples  of Education Reform in China

OCSE PISA
Scarica il .pdf

------------------------------------------------------

 

 

 

 

 

 

 

(NEW)

 

If you are interested in publishing any material on this website please contact us at the following

email address:

 

 

dipaola@math.unipa.it